Τετάρτη, 18 Νοεμβρίου 2009

Έφυγε η αγαπητή συνάδελφος Γωγώ Α.

Αγαπητή στους περισσότερους, με συνεχή προσφορά και συμμετοχή στα αστρολογικά δρώμενα, δραστήρια σε πολλά αστρολογικά φόρα και με επιτυχημένες συνεργασίες στο χώρο της έντυπης αστρολογίας η αγαπητή συνάδελφος έφυγε ξαφνικά και έτσι απλά από ένα... ιατρικό λάθος...

Περισυλλογή και θλίψη αλλά και αμηχανία για να πούμε πολλά περισσότερα... Καλό κατευόδιο και μακάρι να τη θυμόμαστε όλοι όπως ήταν ζωντανή, ενθουσιώδης και πάντα έτοιμη να βοηθήσει...

ΥΓ: Μερικές αναφορές στη Γωγώ μπορείτε να βρείτε παρακάτω...

- http://forum.astro.com/cgi/forum.cgi?num=1258538912/0
- http://cosmo-biology.blogspot.com/2009/11/blog-post_18.html
- http://ouranitsa.blogspot.com/2009/11/k.html
- http://www.astrognosi.com/showthread.php/-10075.html?t=10075
- http://www.facebook.com/#/profile.php?id=1756337672&ref=nf
- http://www.stardome.gr/tribes/taurus/14983/comments.html#c493130

Σεμινάριο Εσωτερικής Αστρολογίας στο SMG

Στο σεμινάριο αυτό παρουσιάζεται η εναλλακτική προσέγγιση της αστρολογίας από τους εσωτερικούς αστρολόγους καθώς και οι διαφορές που υπάρχουν με την κλασσική αστρολογία. Πιο συγκεκριμένα αναλύονται:

- Οι βασικές αρχές της Θεοσοφίας, προκειμένου να έχει ο μελλοντικός σπουδαστής το κατάλληλο λεξιλόγιο να κατανοήσει την Εσωτερική Αστρολογία

- Τα πρώτα βήματα της Εσωτερικής Αστρολογίας από τον Άλαν Λήο και οι πρώτες αντιστοιχίες με τη Θεοσοφία

- Το σύστημα Μπέιλη με τις επτά ακτίνες, τα θετικά σημεία του και η αμφισβήτηση που έχει δεχτεί

- Οι εσωτερικές καταβολές του Ρουντίαρ και το πέρασμα του από την Εσωτερική στην Συστημική
Αστρολογία.

- Οι έννοιες της Ψυχής, του Κάρμα και του Ντάρμα και η συσχέτιση τους με το γενέθλιο χάρτη. Κλασσική και Εξελικτική θεώρηση. Οι απόψεις του Ρουντίαρ.


Σάββατο 28/11/2009
Ώρα: 18:00 - 21:00

Περισσότερες πληροφορίες στο τηλέφωνο 213 017 1000 ή στη σελίδα του SMG, http://www.smg1.gr

Δευτέρα, 16 Νοεμβρίου 2009

Αστρολογίας Μαθήματα στο Εναλλακτικό Κέντρο SMG

Ξεκίνησαν τα μαθήματα αστρολογίας στο εναλλακτικό κέντρο SMG στην οδό Παπανικολή στο Χαλάνδρι. Κάθε Τετάρτη 18:00 με 21:00 λειτουργεί το πρώτο group μαθημάτων. Για περισσότερες πληροφορίες, απευθυνθείτε στην ιστοσελίδα του κέντρου, www.smg1.gr

Δευτέρα, 9 Νοεμβρίου 2009

9 Νοεμβρίου 1989 - Η μέρα που έπεσε το Τείχος του Βερολίνου

Ήμουν στην τελευταία τάξη του Λυκείου τότε... Ακούγαμε για τον Γκορμπατσόφ και ζούσαμε και την αλλαγή των πραγμάτων στην Ελλάδα με τη συγκυβέρνηση Μητσοτάκη... Κάτι φαινόταν να αλλάζει, αλλά δεν ξέραμε ακριβώς τι... Και ξαφνικά σε ένα μήνα όλο το ανατολικό μπλοκ είχε καταρεύσει... Δεν μπορούσαμε να το πιστέψουμε... Ούτε εμείς, ούτε οι ίδιοι οι αριστεροί... Ο Μητσοτάκης βγήκε πανηγυρικά την άνοιξη κυβέρνηση, έχοντας το ρεύμα της ιστορίας με το μέρος του... Το τέλος των πολέμων φαινόταν να έχει φτάσει... Κι εκείνη την Πρωτοχρονιά ο κόσμος ένιωθε κάποια ελπίδα...



9 Νοεμβρίου 1989... Ο χάρτης της ημέρας (λήφθηκε ενδεικτικά το βράδυ στις 23:00) δείχνει συνοθύλλευμα πλανητών στο Σκορπιό. Δίας και Χείρωνας σε σύνοδο στον Καρκίνο και μία Σελήνη στο ζώδιο των Ιχθύων βάζουν το μεγαλύτερο πλήθος των πλανητών στα νερά κατά τη διάρκεια της ημέρας. Όλη την ημέρα το πλήθος μαζεύεται στα σημεία ελέγχου περάσματος στο Δυτικό Βερολίνο έχοντας ακούσει ότι η κυβέρνηση της Ανατολικής Γερμανίας έχει αποφασίσει να χαλαρώσει τις άδειες εισόδου. Μαζεύεται και ελπίζει (Ιχθύς)

Τη νύχτα της 9ης Νοεμβρίου, μόλις η Σελήνη μπαίνει στον Κριό, το πλήθος δεν αντέχει άλλο την αναμονή και ξεσπά. Όσο κρατά η νύχτα και το τετράγωνο της Σελήνης με τον Κρόνο, το πλήθος γκρεμίζει. Οι στρατιώτες κοιτούν άναυδοι, καθώς δεν έχουν διαταγές. Ο Άρης στο Σκορπιό σε εξάγωνο με τον Ουρανό, στην ουσία τον σιγοντάρει.

Η αντίθεση Δία / Κρόνου-Ποσειδώνα έδειχνε την ισορροπία του τρόμου που είχε προηγηθεί. Θα ανοιχθεί το καθεστώς στη Δύση; Θα δώσει ελευθερίες; Τη νύχτα της εξέγερσης θα πυροβοληθεί το πλήθος; Ευτυχώς τόσο ο Δίας στην έξαρση του όσο και ο Κρόνος στην κυριαρχία του έδειξαν αυτοσυγκράτηση. Αντιμετώπισαν τη σύγκρουση με αξιοπρέπεια όπως αρμόζει στους τίτλους τους.

9 Νοεμβρίου 1989.. μία μέρα που την ημ/νία της δε τη θυμόμαστε πια... Το συναίσθημα της όμως θα το θυμόμαστε για πάντα...

Κυριακή, 8 Νοεμβρίου 2009

Γιατί εναλλακτική ιατρική σε ένα site αστρολογίας;

Αναδημοσίευση από το http://newageastrology.forumotion.com

Πολλοί αναρωτιούνται για ποιο λόγο θα άνοιγε κανείς μία ενότητα εναλλακτικής ιατρικής σε ένα site αστρολογίας. Πέρα από την προφανή σχέση με τον τρόπο ζωής τι παραπάνω θα μπορούσε να βρει κανείς σα σχέση μεταξύ της εναλλακτικής ιατρικής και της αστρολογίας; Μήπως η όλη προσπάθεια έχει να κάνει με την ένταξη σε ένα κουβά της αστρολογίας, της αυτογνωσίας κι ό,τι γενικά θεωρείται new age?

Η αλήθεια είναι ότι ιστορικά η αστρολογία συνδεόταν ανέκαθεν με την ιατρική και την βοτανολογία. Από τον καιρό του Ιπποκράτη μέχρι τον Παράκελσο οι ιατροί μάθαιναν αντιστοιχίες μεταξύ των αστρολογικών συμβόλων και των βοτάνων. Η απόσταση μεταξύ της τότε εποχής και σήμερα δεν είναι τόσο μεγάλη όσο νομίζουμε. Έχει καμία διαφορά να ξέρεις ότι η γλυκοπατάτα έχει στεροειδή, που εμποδίζουν την αντισύλληψη με το να την εντάσσεις σε κάποιον πλανήτη που έχει αντίστοιχες ιδιότητες;

Κατά τη γνώμη μου καμία. Αρκεί να έχεις υπόψη σου ότι μιλάς για ένα συμβολικό σύστημα. Κι όχι για ένα σύστημα πίστης.

Τη σημερινή εποχή όμως οι κλασσικές αυτές αντιστοιχίες δείχνουν να έχουν ξεχαστεί. Ή τουλάχιστον έτσι νομίζουμε εμείς εδώ στην Ελλάδα, γιατί στο εξωτερικό τα πράγματα δεν είναι ακριβώς έτσι. Στην Αμερική πέρυσι είχαμε γύρω στα 420 εκατομμύρια επισκέψεις σε γιατρούς εναλλακτικής ιατρικής, ενώ σε κλασσικούς φαρμακευτικούς γιατρούς πήγαν οι επισκέψεις έμειναν στα 360 εκατομμύρια.

Η συζήτηση γύρω από το εμβόλιο της γρίππης είναι ένα ακόμα επεισόδιο στις αμφιβολίες που έχει πλέον ο σύγχρονος κόσμος για την ποιότητα της περίθαλψης που δέχεται. Τα φάρμακα παίρνουν άδεια κυκλοφορίας ως δήθεν ασφαλή και μετά από δύο χρόνια βρίσκονται οι πρώτες τους παρενέργειες.

Τι σχέση έχει όμως με την αυτογνωσία η εξάσκηση της εναλλακτικής ιατρικής; Όσο ίσως ο Φάντης με το ρετσινόλαδο; Ή υπάρχει μία σχέση πιο βαθιά που δεν την αναγνωρίζουμε; Η αλήθεια είναι ότι η φαρμακευτική ιατρική είναι η ιατρική της ευκολίας. Πονάει κεφάλι, παίρνει depon, περνάει κεφάλι. Στο σύγχρονο τρόπο ζωής του εννέα με πέντε δεν υπάρχουν περιθώρια για ασθένεια, ούτε για ελαστικό ωράριο εργασίας, ούτε για απουσίες. Όλα είναι σε ένα πρόγραμμα, το πότε θα πάμε τα παιδιά στο σχολείο, πότε θα πάμε να τα πάρουμε, κλπ.

Η εναλλακτική ιατρική όμως απαιτεί χρόνο. Δεν είναι η ιατρική του ψεκάστε - σκουπίστε - τελειώσατε. Απαιτεί καθημερινή ενασχόληση, αυτοπειθαρχία, αυτοσυγκράτηση στους "πειρασμούς", πρόκριση του ωφέλιμου από το ωραίο (το σκορδάκι κι αν μυρίζει, προλαβαίνει τις καρδιοπάθειες και την υπέρταση) και ένα διαφορετικό ρυθμό ζωής.

Με άλλα λόγια μπαίνοντας σε μία διαδικασία εναλλακτικής άποψης για τη διατροφή, την υγεία, την ιατρική μπαίνουμε σε μία διαδικασία "αυτοκάθαρσης", που εκτός από σωματικά στοιχεία έχει και ψυχολογικά. Στη δουλειά ανεβαίνουμε τις σκάλες, αντί να πάμε με το ασανσέρ. Στην πλατεία πάμε με τα πόδια για καφέ κι όχι με το αυτοκίνητο. Η προσπάθεια και η φυσική άσκηση γίνεται μέρος της ζωής μας κι όχι δυσάρεστη αναγκαιότητα.

Με την έννοια αυτή όσο κι αν φαίνεται απίθανο να βρει κανείς μία ενότητα με εναλλακτικό τρόπο ζωής σε ένα site αστρολογίας, άλλο τόσο είναι και πιθανό. Γιατί η αστρολογία υπήρξε ανέκαθεν τρόπος ζωής κι όσο κι αν προσπαθούμε να τη μετατρέψουμε σε μαθηματικό πρόβλημα, δεν μπορούμε να το καταφέρουμε. Οι σημερινές συνθέσεις της αστρολογίας με τη θεραπεία, το δράμα και τα βιωματικά ηχούν τόσο παράξενες όσο και οι πρώτες προσπάθειες του Rudhyar να συνθέσει συστημική ψυχολογία και αστρολογία.

Κι όμως όπως εξήντα χρόνια μετά κανείς δε διανοείται να μη μιλήσει για ψυχολογική αστρολογία.

Βεβαίως στην προσπάθεια αυτή δε θέλουμε να προχωρήσουμε σε ακρότητες. Μακριά από μας συνταγές για μαγικά φίλτρα, καθώς και η "συνταγογραφία". Δεν είμαστε γιατροί κι ούτε θέλουμε να γίνουμε. Η άποψη μας θα είναι διερευνητική άλλοτε από την πλευρά της ιατρικής, με βάση βιβλιογραφία σύγχρονων επιστημόνων κι άλλοτε από την πλευρά της αστρολογίας ξεσηκώνοντας αρχαίους συγγραφείς αλλά και σύγχρονους μελετητές της ιατρικής αστρολογίας.

Ελπίζουμε να είστε μαζί μας σε αυτή την πορεία και να μας κάνετε συντροφιά. Η συμμετοχή σας θα μας είναι και ευχάριστη και χρήσιμη...

Με εκτίμηση για τους αναγνώστες...

Βασίλης Παπαδολιάς

Μεταφυσικό δε σημαίνει και γελοίο...

Δεν ξέρω πόσοι από τους αναγνώστες παρακολουθούν την τελευταία παραγωγή του Ποιος θα είναι ο διάδοχος του Uri Geller. Προσωπικά την παρακολούθησα χτες πρώτη φορά, αλλά χάριν σε μια απειλή βόμβας που διέκοψε τη ζωντανή μετάδοση, κατάφερα κι είδα "πακέτο" και στιγμιότυπα της χτεσινής προβολής. Εκείνο που αποκομίζω πραγματικά σαν εντύπωση από το όλο αυτό πακέτο ψυχαγωγίας είναι ένας πλήρης ευτελισμός αυτού που ονομάζουμε μεταφυσική.

Πριν δω αυτές τις εκπομπές είχα την αίσθηση ότι κάποιος που ήταν Mentalist ίσως (λέω ίσως) να είχε όντως και κάτι παραπάνω να δώσει από ένα απλό ταχυδακτυλουργό. Δυστυχώς όμως δεν επιβεβαιώθηκα από το αποτέλεσμα. Δεν είναι μόνοι η εκπομπή του Λαζόπουλου που εντόπισε τη Μανωλίδου να απαντά πριν έρθει η σειρά της, που μου κίνησε υποψίες. Μία γενικότερη σειρά γεγονότων δείχνει ότι πολλά από τα πράγματα είναι fake.

Εχτές για παράδειγμα παρατήρησα το πείραμα του πιτσιρικά Γιώργου Λούκου. Η δεσποινίς Πατρίτσια μαζεύει τα αντικείμενα προς αναγνώριση, και:

- απορρίπτει αντικείμενα, χωρίς να μας λέει γιατί
- παίρνει από ένα θεατή μία μπαταρία και φωνάζει μικροφωνικά "πού τη βρήκες την μπαταρία;" (τ' ακούς Γιώργο, έχω και μία μπαταρία, δεν ήταν στο αρχικό πλάνο γι' αυτό στο λέω). Αυτοσχεδιασμός που θα εκθέσει μετά το Γιώργο.

Στη συνέχεια ξεκινά η αναγνώριση των αντικειμένων κι ο Γιώργος αναγνωρίζει τα δύο πρώτα αντικείμενα και φτάνει η ώρα του τρίτου αντικειμένου. Η Πατρίτσια παίρνει στα χέρι της ένα φορτιστή, αλλά μετά το μετανιώνει και παίρνει την μπαταρία (μήπως είχε ένα "πειραχτήρι" μέσα της και "χάλασε" τη συμφωνία;)

Ο Γιώργης ο καημένος δεν ξέρει ότι χάλασε το πρόγραμμα κι αρχίζει και περιγράφει.... το φορτιστή (!!). "Είναι πλαστικό, μαύρο, έχει και λίγο ασημί", άστα να πάνε. Τελικά όλο θρίαμβο της λέει ότι πρόκειται για ένα ... φορτιστή, αλλά αυτή του λέει "Όχι, είναι μία μπαταρία"...

Στη συνέχεια φωνάζουν επάνω και ένα δεύτερο καλεσμένο, δήθεν για να κάνουν πιο δύσκολο το πράγμα. Ο δεύτερος καλεσμένες είναι εμφανώς αναστατωμένος γιατί έχει καταλάβει ο άνθρωπος ότι έγιναν ρόμπα... Ο Γιώργος τους λέει να επιλέξουν έναν μεταξύ τους να πάρει το αντικείμενο.

Συνεννοούνται με την Πατρίτσια να πάρει αυτή το αντικείμενο, που δεν είναι άλλο από ... το φορτιστή. Κι ο Γιώργης που θεωρητικά δεν.. έβλεπε... λέει στην Πατρίτσια.. "ΑΥΤΗ ΤΗ ΦΟΡΑ, Πατρίτσια, έχεις το φορτιστή !!!" Μα και που το΄ξερες Γιώργη μου, ότι ντε και καλά είχε ένα φορτιστή το καλαθάκι μέσα (;;;)

Αλλά δεν τελειώνει βέβαια εδώ η διαδικασία... Μένει ένα τελευταίο αντικείμενο που για να γίνει ντε και καλά πιο δύσκολη η διαδικασία λέει ο Γιώργης στο δεύτερο καλεσμένο να το δώσει στον ιδιοκτήτη του στο κοινό.

Δεν κάθισα να δω την υπόθεση μέχρι το τέλος, αλλά ο καλεσμένος την ώρα που ψάχνει τον ιδιοκτήτη κάνει το εξής "τρελό". Κουνάει το αντικείμενο, το οποίο δεν είναι άλλο από ....κλειδιά (!!).

Και η ερώτηση κρίσεως είναι βέβαια τα κλειδιά δεν ακούγονται από μικρόφωνο του καλεσμένου; (λέμε τώρα)...

Είναι καλό να γίνονται εκπομπές show και μάλιστα αρκετοί από τους διαγωνιζόμενους όπως για παράδειγμα το ξυρισμένο παιδί που έκανε το νούμερο με το μαχαίρι την προηγούμενο φορά, έχουν προετοιμαστεί αρκετά ώστε να μη δείχνουν τουλάχιστον προς τα έξω μία εικόνα υποτίμησης του κοινού που τους βλέπει.

Υπάρχουν όμως άλλα νούμερα που εκθέτουν και τους υποψήφιους mentalist αλλά και τους ίδιους τους καλεσμένους (και απορώ βέβαια, γιατί δέχονται να εκτεθούν σε αυτή την "απάτη")...

Τέτοια βλέπουν οι διάφοροι σκεπτικιστές και απορρίπτουν συλλήβδην αυτό που ονομάζουμε μεταφυσική.. Και καλά κάνουν βέβαια, κι εγώ στη θέση τους το ίδιο θα έκανα...

Τρίτη, 3 Νοεμβρίου 2009

Ωριαία Αστρολογία και το Άτομο στην Κατάσταση

Αναδημοσίευση από το http://newageastrology.forumotion.com

Οι περισσότεροι από μας που ασχολούνται τα τελευταία χρόνια με την Αστρολογία έχουμε ακούσει για τη συστημική θεώρηση ενός ωριαίου χάρτη. Μία άλλη παρόμοια άποψη που ίσως να μην έχουμε ακούσει είναι η αντιμετώπιση ενός ωριαίου (αλλά κι ενός επιλεκτικού) χάρτη ως ένδειξη αλληλεπίδρασης ενός Ατόμου σε μία Κατάσταση.

Η έννοια του Ατόμου στην Κατάσταση είναι μία μέθοδος που χρησιμοιείται κατά κόρον στην Κοινωνική Εργασία και έχει τις καταβολές της στις Ψυχοκοινωνικές θεωρίες της Ψυχολογίας. Το βασικό χαρακτηριστικό της (που ίσως την κάνει και πρόδρομο της συστημικής θεωρίας) είναι ότι δεν αντιμετωπίζει τον άνθρωπο ως ασθενή, ο οποίος απαιτεί ψυχοθεραπεία, επειδή έχει κάποια συγκεκριμένα ψυχολογικά προβλήματα (όπως κάνουν συνήθως οι περισσότερες ψυχοθεραπευτικές σχολές), αλλά ως ένα άτομο που ζει μία συγκεκριμένη κατάσταση και είναι υποχρεωμένο να βελτιώσει τη λειτουργικότητα του μέσα σε αυτή την κατάσταση κι όχι με το να αποκοπεί από αυτή.

Αυτό σημαίνει στην πράξη ότι ο ψυχοθεραπευτής ή ο κοινωνικός λειτουργός που στηρίζει το άτομο, προσπαθεί να βρει τρόπους ενίσχυσης του μέσα στην υπάρχουσα κατάσταση που ζει και επομένως αναγκαστικά κάνει διάγνωση και θεραπεία «κατά περίπτωση». Με τη μεθοδολογία αυτή αναπτύσσεται έτσι στην ουσία μία σειρά από θεραπείες «κατά περίπτωση» ή αλλιώς “case studies”.

To βασικό χαρακτηριστικό της προσέγγισης αυτής είναι ότι λαμβάνει πλέον υπόψη της τον «εξωτερικό» παράγοντα στη στήριξη ενός ατόμου και φεύγει από το αυστητά ψυχαναλυτικό μοντέλο που έβλεπε το συνολικό περιβάλλον ως αποτέλεσμα αποκλειστικά των δικών μας συμπεριφορών (προβολών, μεταθέσεων, κλπ).

Τι σημαίνει όμως αυτή η διαφοροποίηση για την αστρολογία; Και πού μπορεί να χρησιμεύσει στην ερμηνεία ενός επιλεκτικού ή ενός ωριαίου χάρτη; Στη σύγχρονη αστρολογία έχουμε δώσει τα τελευταία χρόνια ιδιαίτερη έμφαση στις πλανητικές δυνάμεις και τον τρόπο που αυτές μέσω των όψεων συμβολίζουν εσωτερικές συγκρούσεις ή προβολές ή μεταθέσεις. Εκείνο που έχουμε αρχίσει όμως συνειδητά ή ασυνείδητα να παραγνωρίζουμε είναι η σημασία του Ωροσκόπου.

Ο Ωροσκόπος στην περίπτωση του αστρολογικού χάρτη συμβολίζει την «κατάσταση». Είναι η κατάσταση εκείνη στην οποία βρισκόμαστε και την οποία καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε μέσα από τον αστρολογικό χάρτη. Σύμφωνα με την προσέγγιση του ¨Ατόμου στην Κατάσταση» η κατάσταση που συμβολίζει ο Ωροσκόπος έχει ένα ορισμένο βαθμό «ανεξαρτησίας» από την υποκειμενικότητα του καθενός μας. Με άλλα λόγια στον αστρολογικό χάρτη δημιουργείται ένα δίπολο. Από τη μία το άτομο, που αφορά ο χάρτης κι από την άλλη η κατάσταση που έχει να αντιμετωπίσει.

Η άποψη περί «ανεξαρτησίας» του Ωροσκόπου από την υποκειμενικότητα που υποδηλώνουν οι πλανητικές επιδράσεις στον αστρολογικό χάρτη δε θα φανεί κι ιδιαίτερα ξένη σε όσους μελετητές της αστρολογίας εξετάζουν τελευταία και πάλι τις αρχαίες ελληνιστικές διδασκαλίες ή χρησιμοποιούν στην πράξη για αρκετό καιρό την ωριαία ή την επιλεκτική αστρολογία. Η χρήση αυτών των μεθόδων αστρολογικής πρόβλεψης έχει σαν αποτέλεσμα πολλές φορές να συμφιλιωνόμαστε με την ιδέα ενός «μοιραίου» ωροσκόπου ή ενός «τυχαίου» ωροσκόπου και γενικότερα να ερχόμαστε κοντύτερα στην ιδέα ότι η «στιγμή» που συμβαίνει ένα γεγονός έχει τη δική της σημασία, ανεξάρτητα της ψυχοσύνθεσης του ερωτώντος.

Στους υπόλοιπους από μας όμως που έχουμε συνηθίσει να αναλύουμε ψυχολογικά ένα χάρτη η άποψη αυτή δεν είναι και τόσο αυτονόητη. Μήπως άλλωστε κι ο Ωροσκόπος δεν είναι ενταγμένος στο σύστημα της υποκειμενικότητας του χάρτη μέσω των γνωστών ερμηνειών της προβολής που κάνουν οι γιουνγκιανοί αστρολόγοι χρησιμοποιώντας τον άξονα 1ου – 7ου σε ένα χάρτη;
Η απάντηση είναι ότι η υποκειμενική αυτή προσέγγιση είναι αρκετά ικανοποιητική στην περίπτωση του γενέθλιου χάρτη, δεν είναι όμως αρκούντως ικανοποιητική στην περίπτωση των ωριαίων ή επιλεκτικών χαρτών.

Στις περιπτώσεις δηλαδή που ο ωροσκόπος καθίσταται μία «τυχαία» χρονική στιγμή, θα πρέπει αναγκαστικά να ανεξαρτητοποιείται από την υποκειμενικότητα του γενέθλιου χάρτη και να αντιμετωπίζεται μαζί με το χάρτη συνολικά ως ένα ανεξάρτητο «θέμα», μία «κατάσταση».
Βεβαίως η κατάσταση αυτή δεν είναι πλήρως ανεξάρτητη από την επιλογή μας. Σε πολλούς ωριαίους ή επιλεκτικούς χάρτες θα δούμε ωροσκόπους ερώτησης που κάνουν κάποια όψη με κάποιον από τους βασικούς πλανήτες του γενέθλιου χάρτη του ερωτώντα. Αυτό υποδεικνύει ότι ο ερωτών «επιλέγει» να «συνδιαλλαγεί» με την «κατάσταση» σε ορισμένες χρονικές στιγμές που η δική του συνείδηση ή κάποιο μέρος του ψυχισμού του τον ωθεί προς αυτή την κατεύθυνση.

Ο ωροσκόπος λοιπόν σε αυτή την περίπτωση θα μπορούσε να ιδωθεί σαν η χρονική εκείνη στιγμή που το άτομο «επιλέγει» να στραφεί προς τα έξω, επιλέγει να συνδιαλλαγεί με τους άλλους, επιλεγεί να έρθει σε διάλογο με την «κατάσταση». Μέσα από την επιλογή του αυτή ο ερωτών δίνει κάποια στοιχεία υποκειμενικότητας στην κατάσταση, με την έννοια ότι την αντιμετωπίζει μέσα από ένα φίλτρο. Ωστόσο η κατάσταση παραμένει ξεχωριστή και έχει ένα ορισμένο βαθμό αντικειμενικότητας και ανεξαρτησίας από τον ερωτώντα.

Δημιουργείται λοιπόν όπως είπαμε και πριν ένα δίπολο στον ωριαίο ή τον επιλεκτικό χάρτη, όπου από τη μία έχουμε τον ωροσκόπο (αλλά και κατ’ επέκταση την οικοθεσία) που συμβολίζει την «κατάσταση» που βρίσκεται το άτομο, έστω κι αν αυτή την κατάσταση το άτομο την αντιλαμβάνεται σε κάποιο βαθμό υποκειμενικά μέσα από τα φίλτρα του δικού του γενέθλιου χάρτη (εφόσον βλέπουμε να έχει αυτός κάποια συνάφεια με τον ωροσκόπο επιλογής) κι από την άλλη βρίσκεται ο ίδιος ο ερωτών ως υποκειμενική οντότητα, η οποία συμβολικά θα μπορούσαμε να πούμε ότι συμβολίζεται από τον κυβερνήτη του ωροσκόπου ή εν πάσει περιπτώσει τον πλανήτη εκείνον που αν ακολουθήσουμε όλους τους γνωστούς κανόνες δυνάμεων αναδεικνύεται ως εκπρόσωπος του ερωτώντα.

Τη διττή σχέση αυτή μεταξύ Ωροσκόπου και Κυβερνήτη δεν την ανακαλύπτουμε βεβαίως εμείς σήμερα με αυτή την προσέγγιση. Είναι μία προσέγγιση κλασσική και χρησιμοποιήθηκε ιδιαίτερα στο παρελθόν. Στη μεσαιωνική αστρολογία για παράδειγμα ο Ωροσκόπος θεωρούνταν ένδειξη του σώματος του ερωτώντα (σώμα που αντιδρά κατά κανόνα μηχανιστικά σε εξωτερικές επιδράσεις) ενώ ο κυβερνήτης θεωρούνταν ο νους του ερωτώντα (και άρα εκείνος που υπόκειται κυρίως στους παράγοντες υποκειμενικότητας).

Σε τι θα μπορούσε όμως πρακτικά να μας βοηθήσει η αντιμετώπιση αυτή στην ερμηνεία ενός ωριαίου ή ενός επιλεκτικού χάρτη; Η απάντηση είναι ότι μέσα από αυτή τη μέθοδο έχουμε τη δυνατότητα να αναλύσουμε το χάρτη ως αλληλεπίδραση ενός διπόλου, όπου από τη μία έχουμε τον κυβερνήτη του χάρτη με τις δυνάμεις ή τις αδυναμίες του και από την άλλη την κατάσταση που συμβολίζεται από τον ωροσκόπο και την οικοθεσία. Οι δύο αυτοί παράγοντες έρχονται σε μία ορισμένη αλληλεπίδραση μέσω των όψεων του κυβερνήτη είτε με τον ωροσκόπο είτε με τους κυβερνήτες των οίκων.

Μελετώντας τις όψεις αυτές μπορούμε να κατανοήσουμε τη «θέση» του ατόμου σε μία κατάσταση και να τον συμβουλέψουμε να προχωρήσει σε δράση «μέσα» σε αυτή την κατάσταση που βρίσκεται. Έχοντας μάλιστα τη δυνατότητα να διαχωρίσουμε σε κάποιο βαθμό την κατάσταση από τον ερωτώντα, μπορούμε να εξηγήσουμε και σε εκείνον πιο καθαρά την «κατάσταση» αλλά και την υποκειμενική στάση που βλέπουμε να έχει υιοθετήσει εκείνος. Φέρνοντας στην επιφάνεια αυτό το δίπολο, δίνουμε τη δυνατότητα στον ερωτώντα να αναγνωρίσει και τις αλληλεπιδράσεις που έχει με αυτό το περιβάλλον και να λάβει τις τελικές του αποφάσεις για την εξέλιξη της υπόθεσης.

Καταλήγοντας θα μπορούσε να ρωτήσει κανείς «μα, καλά, και τι διαφορά έχει αυτή η προσέγγιση από τη συστημική θεώρηση ενός ωριαίου χάρτη;». Η απάντηση είναι ότι η συστημική προσέγγιση είναι περισσότερο σφαιρική και λιγότερο πολωμένη μεταξύ του υποκειμένου και της κατάστασης, όπως επίσης και το γεγονός ότι η συστημική προσέγγιση αναγνωρίζει στον ωροσκόπο και τον κυβερνήτη συνολικά, το «ρόλο», που συνειδητά ή ασυνείδητα καλείται να παίξει ο ερωτών σε ένα σύστημα. Στην ουσία θα λέγαμε ότι η συστημική προσέγγιση βλέπει το συνολικό χάρτη σαν την «κατάσταση» και το πακέτο ωροσκόπου/ κυβερνήτη ως το άτομο ως «ρόλο» μέσα σε αυτήν. Έτσι ο ωροσκόπος ως επιλεχθείσα στιγμή του χάρτη είναι στην ουσία αποτέλεσμα συνειδητής ή ασυνείδητης «συμφωνίας» του ερωτώντα με το «σύστημα» που βρίσκεται στο να υιοθετήσει το «ρόλο» αυτό και να συμπεριφερθεί όπως αυτός ορίζει.

Αντίθετα η ψυχοκοινωνική προσέγγιση διαχωρίζει τον ωροσκόπο από τον κυβερνήτη, δίνοντας στον κυβερνήτη περισσότερα στοιχεία υποκειμενικότητας και στον ωροσκόπο (και την οικοθεσία) περισσότερα στοιχεία αντικειμενικότητας. Οι δε υπόλοιποι πλανήτες δεν είναι ακριβώς «ρόλοι» όπως στη συστημική προσέγγιση, αλλά τα σημεία συνάφειας (μέσω των όψεων) μεταξύ της υποκειμενικότητας του κυβερνήτη με την αντικειμενικότητα του ωροσκόπου και της οικοθεσίας.

Σε ένα ωριαίο χάρτη με ωροσκόπο Διδύμους και κυβερνήτη Ερμή στον Τοξότη στον 7ο οίκο για παράδειγμα η συστημική προσέγγιση θα απέδιδε στο άτομο ένα ρόλο Διδύμου (είναι αυτός που βάζει τα δύσκολα ερωτήματα σε μία κατάσταση) με Ερμή στον Τοξότη, δηλαδή με ένα τρόπο τοξοτίσιο, απότομο ίσως αλλά και ειλικρινή και διορατικό. Οι όψεις του Ερμή με τον Δία θα αντιμετωπίζοντας ως αλληλεπίδραση αυτού του ρόλου του ερωτώντα με το ρόλο του συζύγου ή του συνεργάτη.

Αντίθετα στην ψυχοκοινωνική αντιμετώπιση ο ερωτών θα ήταν ο Ερμής στον Τοξότη και θα ήταν ένας άνθρωπος ειλικρινής και διορατικός. Όμως στη συγκεκριμένη περίπτωση θα θεωρούνταν ότι έχει βρεθεί σε μία κατάσταση που πρέπει να συμπεριφερθεί σα Δίδυμος, δηλαδή να θέσει ερωτήματα (χωρίς να δώσει απαντήσεις, όπως κάνει συνήθως ο Τοξότης) ή να κάνει συμβιβασμούς (αντί να πάρει απόλυτες θέσεις όπως ο Τοξότης).

Βλέπουμε λοιπόν τη διαφορά στην προσέγγιση και στο πώς αντιμετωπίζουν η συστημική θεωρία και η ψυχοκοινωνική θεωρία το χάρτη αντίστοιχα.

Στην πράξη βεβαίως θα πρέπει να πούμε ότι όταν ευρίσκονται συνάφειες μεταξύ του ωροσκόπου και του γενέθλιου χάρτη του ερωτώντα (αν π.χ. ο ερωτών είναι Δίδυμος ή έχει ωροσκόπο Διδύμους) η ανεξαρτησία της «κατάστασης» μειώνεται σημαντικά και τα δύο συστήματα συγκλίνουν στην ερμηνεία τους, καθώς ο επιλεχθείς ωροσκόπος δεν είναι «τυχαίος» αλλά περιέχει σε μεγάλο βαθμό επίδραση της υποκειμενικότητας του ερωτώντα.

Βιβλιογραφία

1. Η ψυχοδυναμική προσέγγιση στην κοινωνική εργασία, 2009, Ζωή Ακαμιωτάκη, ΤΕΙ Αθηνών
2. Μαρία Δημοπούλου –Λαγωνίκα, Μεθοδολογία Κοινωνικής Εργασίας, Μοντέλα Παρέμβασης, 2006, Ελληνικά Γράμματα)

Σημείωση: Η παραπάνω δημοσίευση αποτελεί πνευματικό δικαίωμα. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς την άδεια του συγγραφέα.