Χτισμένη δίπλα στην αρχαία Κτησιφώντα, πρωτεύουσα της περσικής δυναστείας των Σασσανιδών (226 μ Χ – 642 μ Χ) η Βαγδάτη υπήρξε η πρωτεύουσα των γραμμάτων και των τεχνών για τον Αραβικό Κόσμο για πάνω από τέσσερις αιώνες έως και τις Σταυροφορίες. Δημιουργημένη από τη δυναστεία των Αββασιδών χαλίφηδων, η Βαγδάτη αποτέλεσε το όνειρο ποιητών και λογοτεχνών, ενώ ξακουστή σε όλο τον κόσμο ήταν η αναζήτηση της γνώσης από τους Άραβες χαλίφηδες με αποκορύφωμα τη μετάφραση εκατοντάδων αρχαιοελληνικών κειμένων αλλά και την ίδρυση ενός Οίκου εφάμιλλου της Βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας, του «Οίκου της Σοφίας».
Σύμφωνα με τους Πέρσες Σασσανίδες βασιλιάδες, ήταν ο Μέγας Αλέξανδρος που λέγεται ότι όταν κατέλυσε την Περσική Αυτοκρατορία, πήρε όλη τη γνώση που είχε συσσωρευτεί εκεί, τη μετέφρασε και την έστειλε στην Αίγυπτο και μετά κατέστρεψε όλες τις γνώσεις της Περσικής Πρωτεύουσας. Καθώς κάθε λαός θεωρεί χρέος του να πιστεύει ότι όλη η γνώση στον κόσμο προήλθε από τον ίδιο (ίσως ένα μάθημα για μας τους Έλληνες) χρέος του κάθε Πέρση λόγιου αλλά και λαϊκού ήταν να μαζέψει τις γνώσεις από όλα τα βιβλία από όλο τον κόσμο και να τις επιστρέψει στην Περσία, όπου θα έπρεπε να μεταφραστούν στην αρχική τους γλώσσα.
Αυτός ήταν ο θρησκευτικός μύθος που είχε επικρατήσει στους Πέρσες βασιλιάδες κι ήταν ο ίδιος που τον υιοθέτησαν οι Αββασίδες χαλίφηδες. Ένας μύθος που ήταν απαραίτητος για να δικαιολογήσει γιατί θα έπρεπε οι άραβες να μεταφράσουν έργα των απίστων. Μύθος κληρονομημένος από την Περσική δυναστεία των Σασσανιδών, που θέλοντας να συνδέσει τον εαυτό της με την προ Αλεξάνδρου Περσική δυναστεία εφηύρε το μύθο της «παλινόρθωσης» της γνώσης.
Αξίζει κανείς να δημιουργήσει στην ιστορία ένα μύθευμα, μία Μεγάλη Ιδέα; Αξίζει, αν το αποτέλεσμα είναι η άνθιση των γραμμάτων και των τεχνών, που αυτή οδήγησε τον Αραβικό Κόσμο για πάνω από τέσσερις αιώνες. Αξίζει, όταν φέρνει στην ίδια αυλή να λογομαχούν λόγιοι της εποχής χρησιμοποιώντας την διαλεκτική μέθοδο του Αριστοτέλη (στα «Τοπικά) για τη φύση του κόσμου όπως περιγράφεται στα Φυσικά του ίδιου συγγραφέα. Αξίζει, όταν επιτρέπει στα έργα του Κλαύδιου Πτολεμαίου να μεταφράζονται και να χρησιμοποιούνται ως επίσημη πολιτική του κράτους, που για πρώτη φορά στον κόσμο αναγνώριζε ως επίσημη ιδεολογία του την Αστρολογία.
Γιατί αυτό που δεν ξέρουμε είναι ότι οι Άραβες δεν κληρονόμησαν την Αστρολογία από τους Έλληνες. Την κληρονόμησαν από τους Πέρσες. Αυτούς που επί τέσσερις αιώνες πίστεψαν στο Ζωροαστρισμό, μία θρησκεία κατεξοχήν τοποθετημένη αστρολογικά. Που πίστευε στην αιώνια μάχη του Καλού και του Κακού με τη μορφή του Άχουρα Μάζδα και του Αριμάν, στις στρατιές των Αγγέλων και στην απεικόνιση της μάχης αυτής στον έναστρο ουρανό και στις πλανητικές κινήσεις.
Που τα βασικά δόγματα της θρησκείας αυτής, που προερχόταν από την περσική περίοδο πριν τον Αλέξανδρο, επηρέασαν τη μορφή όλου του κόσμου, καθώς μπόλιασαν τις θρησκείες όλου του μετέπειτα κόσμου (Ιουδαϊσμό, Χριστιανισμό, Μωαμεθανισμό) με την πίστη ότι υπάρχουν Άγγελοι, υπάρχει μετά θάνατον ζωή, αλλά προπάντων ένας αιώνιος πόλεμους του καλού με το κακό. Που στην ουσία έφερε τον Σατανά να είναι εξίσου δυνατός και σημαντικός στη ζωή με το Θεό. Αλλά για όσους ξέρουν επηρέασε και τον Ελληνικό Κόσμος, μέσω της Πυθαγόρειας Φιλοσοφίας.
Στη βασική πίστη τους οι Πέρσες αστρολόγοι συμφωνούσαν με τους αρχαίους Έλληνες που πίστευαν ότι στις κινήσεις των πλανητών απεικονίζοντας η θέληση των θεών. Σε ότι αφορά στους ίδιους, οι Αρχαίοι Πέρσες πίστευαν ότι στις κινήσεις των πλανητών μπορούσαν να ξέρουν τις κινήσεις της μάχης του Καλού και του Κακού.
Είναι σ’ αυτή τη θρησκεία του Ζωροαστρισμού και σε μία εξαιρετική ιστορική συγκυρία που οφείλουμε την επιβίωση της Αστρολογίας ως σήμερα.
Γιατί οι Αββασίδες χαλίφες, στην προσπάθεια τους να προσεταιριστούν την Περσική αριστοκρατία της εποχής και να στηρίξουν το κράτος τους, υιοθέτησαν την Αστρολογία ως επίσης πολιτική του κράτους και ως επίσημη ιδεολογία. Επίσημη ιδεολογία που παρηγορούσε τους Πέρσες για την απώλεια της δυναστείας τους με το γεγονός ότι όλες οι δυναστείες έρχονται και παρέρχονται με τους κύκλους των πλανητών. Επομένως όλα μπορούσαν να γίνουν κι αυτοί να τα αντέξουν. Ένας ιδιότυπος στωικισμός περσικής σχολής.
Έτσι, σε μία περίοδο που το Βυζάντιο σπαρασσόταν από τις εσωτερικές έριδες της Εικονομαχίας, και οι Βυζαντινοί Αυτοκράτορες συναγωνίζονταν ποιος θα καταστρέψει περισσότερα από την αρχαία ελληνική κληρονομιά για να αποδείξουν ότι δεν ήταν ειδωλολάτρες, οι Άραβες τράβηξαν κοντά τους όλους τους διανοούμενους των παλιών επαρχιών του Αλεξάνδρου, της Συρίας και της Αιγύπτου, της Παλαιστίνης και της Δαμασκού γιατί στην αυλή των Αράβων χαλίφηδων οι διανοούμενοι των επαρχιών αυτών δεν ντρεπόντουσαν να λέγονται Έλληνες.
Αυτές είναι οι ιστορικές αιτίες της άνθισης των αραβικών γραμμάτων και των τεχνών, αιτίες που δυστυχώς δε μαθαίνουμε στη σύγχρονη ιστορία.
Η ίδρυση της Βαγδάτης
Αποκορύφωμα της αστρολογικής επίδρασης στο χαλιφάτο των Αββασιδών ήταν η ημερομηνία ίδρυσης της Βαγδάτης, που όπως και η Κωνσταντινούπολη, πριν την ίδρυση της υπήρχε ένα μικρό χωριουδάκι. Από ότι λέγεται λοιπόν η ημερομηνία ίδρυσης της Βαγδάτης επιλέχθηκε με αστρολογική συμβουλή. Με τη συμβουλή περσών αστρολόγων επιλέχθηκε η ημερομηνία της 30ης Ιουλίου του 762 μ. Χ.
Τι αστρολογικά στοιχεία έδινε αυτή η ημ/νία στο χάρτη της πόλης; Και πώς υπολογίστηκαν οι πλανητικές θέσεις; Δείτε την αστρολογική ανάλυση στον παρακάτω σύνδεσμο..
Βαγδάτη – Η πρώτη αστρολογική πρωτεύουσα στον Κόσμο
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου