Τετάρτη, 9 Ιουλίου 2008

Ποιοι είναι οι καταναλωτές της αστρολογίας;

Η αστρολογία είναι πλέον προϊόν. Το δείχνει η προσέγγιση που αρχίζει και αναδεικνύεται σα νέο ρεύμα στο χώρο των ΜΜΕ. Σε ποιους όμως απευθύνεται; Ποιο είναι το target group της; Μέχρι πριν λίγο καιρό ξέραμε τις γυναίκες. Μικρό μέγεθος περιοδικών, προβλέψεις για τα αισθηματικά, δώρο παντοφλάκι με το τεύχος αυτού του μήνα. Τώρα εισερχόμαστε στο χώρο της νεολαίας. Gossip, άναρχη οπτική εικόνα, "κράξιμο" των γνωστών και επαϊόντων. Ό,τι επιθυμεί η νεολαία. Ό,τι γνωρίζουν ήδη οι παραγωγοί των life style εκπομπών και περιοδικών.

Κακό;

Όχι βέβαια. Για κάποιο διάστημα ο φρέσκος αέρας κάνει καλό. Και δημιουργεί και αντιθέσεις. Όπως και το ΚΛΙΚ τη δεκαετία του '80 έφερε αλλαγή στον έντυπο τύπο της νεολαίας, έτσι και τα νέα έντυπα παρασέρνουν πια τον έντυπο χώρο μαζί σε ανανέωση της εικόνας και της προϊοντικής ταυτότητας. Ωστόσο παραμένουν δυνατότητες να απευθύνεται κανείς και σε ποιο περιορισμένο κοινό, πιο ψαγμένο και πιο περίεργο. Το κοινό που θέλει να μάθει εξειδικευμένη αστρολογία, που ενδιαφέρεται για τις εσωτερικές καταβολές της αστρολογίας, που ψάχνεται ψυχαναλυτικά σε σχέση με αυτά που αυτή πρεσβεύει δύσκολα καλύπτεται από τις υπάρχουσες μαζικές εκδόσεις.

Ας δούμε λοιπόν πιο αναλυτικά μερικές "προσωπικότητες" του αστρο - καταναλωτή.

- Η καλή μας νοικοκυρά. Ενδιαφέρεται για την πρόοδο των παιδιών της, θέλει να μάθει τι κάνει το παιδί Ταύρος όταν είναι μικρό και θέλει να ξέρει τα οικονομικά του άντρα της. Αντί να πάρει το Λοιπόν παίρνει το αστρολογικό περιοδικό της. Έτσι κι αλλιώς πάλι για τους διάσημους θα διαβάσει.

- Ο έφηβος που ψάχνεται. Έχει διαβάσει λίγο για αστρολογία, αντιπαθεί σφόδρα την Κα Κούλα που βλέπει στις σελίδες του 090 και μέχρι τώρα όταν έπαιρνε κάποιο αστρολογικό περιοδικό έσκιζε με τη μία τις πίσω σελίδες των διαφημίσεων (ευτυχώς που ήταν μαζεμένες όλες μαζί). Ψάχνει να βρει με ποιον τρόπο θα γίνει κύριος της ζωής του και πώς θα ξεφύγει από τη μιζέρια των μεγάλων που βλέπει συνεχώς γύρω του. Η αστρολογία του θυμίζει "δύναμη", δύναμη με την οποία μπορεί να στραφεί εναντίον όσων του το παίζουν πιο έξυπνοι.

- Ο μελαγχολικός μεσήλικας. Περνάει συνήθως τις ώρες του σκεπτόμενος ή με καλή παρέα γύρω από ένα μπουκάλι κρασί. Έχει επισκεφτεί τουλάχιστον μία φορά στη ζωή του τον ψυχαναλυτή και εκτιμά κάθε προσπάθεια που τον βοηθά να κατανοήσει λίγο καλύτερα τον εαυτό του και γιατί δεν έχει καταφέρει να σταυρώσει μία σωστή σχέση στη ζωή του.

- Ο σπουδαστής του new age. Προέρχεται συνήθως από μία από τις άλλες κατηγορίες, αλλά "ευτύχησε" κάποια στιγμή στη ζωή του να ενταχθεί σε μία ομάδα. Μένει μόνιμα εκεί, αισθανόμενος ασφάλεια ότι κάπου ανήκει. Διασταυρώνει τις ιδέες των άλλων σε σχέση με αυτά που πιστεύει η σχολή του και όταν βλέπει ότι διαφωνεί, υπερασπίζεται με πάθος τα πιστεύω του ή οργανώνει μυστικά την εξουδετέρωση των αντιφρονούντων. Βλέπει τη ζωή σαν ένα σχέδιο άνωθεν στο οποίο εκείνος οφείλει να είναι υπηρέτης και στρατιώτης. Η αστρολογία είναι γι' αυτόν εργαλείο που χρησιμοποιεί στις σπουδές του και έχει μάθει να το συνδέει με το θείο σχέδιο.

- Ο wanna be επαγγελματίας. Μέσα του κρυφογελάει με όλους τους άλλους. Βλέπει ότι η αστρολογία είναι καλή μπίζνα και χώνεται σε κύκλους και καταστάσεις μήπως τρυπώσει πουθενά και βρει στον ήλιο μοίρα. Παίρνει τα περιοδικά και βλέπει τις εκπομπές για να μαθαίνει ποιος είπε πού και τι. Θέλει να είναι πάντα ενημερωμένος.

- Ο απαξιωμένος επιστήμονας. Προέρχεται συνήθως από κάποιο χώρο της φυσικής επιστήμης, είναι συνταξιούχος ή χομπίστας και απωθημένο του είναι να κάνει τη μεγάλη ανακάλυψη στην αστρολογία, που δεν κατάφερε να την κάνει στο κανονικό του επάγγελμα. Στον αστρολογικό χώρο απολαμβάνει σεβασμό αν και σε χώρους εκτός αυτού μάλλον δε θεωρείται εξέχων σαν προσωπικότητα. Συμμετέχει ως μέλος σε ιστοσελίδες, στέλνει επιστολές σε περιοδικά και προσπαθεί να φαίνεται κάπου κάπως το ονοματεπώνυμο του.

Αυτές είναι μερικές μόνο από τις προσωπικότητες που μπορεί να συναντήσει κανείς στο χώρο της κατανάλωσης της αστρολογίας. Wanna be επαγγελματίες, απλοί άνθρωποι με τις ανησυχίες τους, ψαγμένοι ή ενταγμένοι σε ομάδες, διαφορετικές μεταξύ τους "φυλές" (δάνειο η λέξη από γνωστό αστρολόγο) , που αξίζει κανείς να αναλύσει κοινωνικά για να εξετάσει το φαινόμενο της επίδρασης της αστρολογίας στην κοινωνία.

Περαιτέρω σχόλια δικά σας...

Δεν υπάρχουν σχόλια: